گروه:مخترعان.مدرسه نمونه دولتی(امید انقلاب)اردبیل
به نام خالق یکتا

ادونتوگلوسم ( Odontoglossum )، جنسي از خانواده اُركيده ها ( Orchidaceae ) ميباشد كه بلندي گياه در انواع آن به ۲۵ تا ۷۵ سانتيمتر مي رسد . اين نوع بعنوان مقاوم ترين نوع اُركيده جهت نگهداري در منزل شناخته شده است . زيرا استقامت قابل توجهي در برابر خشكي هوا از خود نشان مي دهد .
مناسبترين محل براي نگهداري آن پنجره هاي روبه مشرق است تا از آفتاب صبحگاهي بهره مند شود . در پايان فصل گل دهي ( پاييز ) از ميزان آب تا حد قابل ملاحظه اي بايد كاست . در اين هنگام حرارت مي تواند تا ۸ درجه سانتيگراد پائين بيآيد .
در بهار آنرا به گلداني حاوي دو قسمت ريشه خرد شده سرخس ، يك قسمت پيت و يك قسمت خاك برگ پوسيده منتقل نمايند . ضرورت دارد در كف گلدان لايه ضخيمي از سنگ ريزه يا شكسته هاي گلدان قرار داد تا به هيچ وجه آب در ته گلدان باقي نماند .
با شروع رشد گياه مجدد آزادانه به آن آب داده شود و گاه همراه آب كود مايع اضافه نمايند . بهتر است بر روي اولين جوانه ها تا مدتي آب بپاشند . هميشه از آب خالص يا آب باران استفاده شود ، زيرا آبهاي داراي گچ يا آهك براي اين گياه بسيار زيان آور است .

انواع مختلف ادونتوگلوسم :

۱ – ادو نتوگلوسم سيتروسم ( O.citrosum ) : اصل اين گياه از مكزيك ميباشد .

برگهاي آن ضخيم چرمي شكل ، گلهاي عالي و زيبا به قطر حدود ۶ سانتيمتر با عطر ليمو و گلبرگها به رنگ سفيد متمايل به صورتي صدفي.

۲ – ادونتوگلوسم كريسپوم( O.crispum ) : اصل اين اُركيده جالب توجه ، از كشور كلمبيا است .اين گونه مورد توجه كلگسيونرها و گلبازان حرفه اي ميباشد .

قد آن ۶۰ تا ۷۰ سانتيمتر ، گلهاي سفيد و گاهي صورتي با يك لكه بزرگ زرد رنگ و خالهاي قرمز بر روي گلبرگهاي مياني و دو برگ تسمه اي شكل ( نواري – روباني ) به طول ۲۰ تا ۳۰ سانتيمتر ميباشد .

۳ – ادونتوگلوسم بزرگ ( O.grande ) : همانطور كه از نام آن مشخص اميشود اين گونه داراي گلهاي بزرگ به قطر حدود ۱۵ سانتيمتر و برنگهاي زرد طلائي با لكه هاي بزرگ كِرِم و قهوه اي ميباشد .

۴ – ادونتوگلوسم هاريانوم ( O.harryanum ) : اصل اين گونه از كشور كلمبيا است . داراي گلهاي بزرگ زرد و قهوه اي نامنظم و در قسمت پائين بنفش و سفيد متمايل به بنفش و يا زرد متمايل به نارنجي ميباشد .

۵ – ادونتوگلوسم پولشلوم ( O.pulchellum ) : اصل اين گونه از كشور مكزيك است . گلهاي آن سفيد با خطوط زرد ميباشد .

۶ – ادونتوگلوسم تريومفان ( O.teriumphans ) : اصل اين گونه از كشور كلمبيا است . گلهاي آن بزرگ و به رنگ زرد طلائي با لكه هاي قرمز و قهوه اي بسيار روشن .

۷ – ادونتوگلوسم هيبريد يا دو رگه ( O.hibrides ) : اين گونه داراي بيش از ۲۰۰۰ جور مختلف است .


تكثير :

زياد كردن اين گياه بوسيله تقسيم ريزوم آن ( ساقه ضخيم زير زميني ) صورت مي گيرد

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 
Anthurium


این گیاه چند ساله و آپارتمانی است با گلهای بسیار زیبا و شیک و از خانواده Araceae است.
این گیاه به مکانی با نور کافی که در عین حال آفتابگیر هم نباشد نیاز دارد پنجره ایکه مشرف به شمال یا شرق باشد مکان مناسبی برای این گیاه است .
این گیاه را با آب جوشیدۀ ولرم آبیاری کنید . در زمستان 8-6 هفته باید به آن استراحت داد و آب را کم نموده و درجه حرارت را 15 درجه نگاه می دارند . خاک کمی اسیدی ، رطوبت زیاد ، آبیاری زیاد ، حرارت زیاد و نور متوسط مطلوب این گیاه است .

تکثیر این گیاه به وسیلۀ پاجوشهایی که در اطراف گیاه بیرون می آید امکانپذیر است و این تقسیم بوته در بهار انجام می شود .
گاهی روی ساقه ریشه بیرون می آید که می توانید از زیر آنرا قطع کنید و در گلدان بگذارید یا اینکه ساقه را پس از آنکه 5-4 ساله شد خورد کرده و قلمه بزنید .

حرارت 20-15 درجه سانتیگراد بهترین درجۀ حرارت برای گلدهی آنتوریوم است .
Convallaria magalis

گل برف convallaria magalis اين گياه از تيره لاله ها Liliaceae است و به انگليسي Lily of the Valley ناميده مي شود .
در اروپا بصورت وحشي در جنگل ها مي رويد .

گياهي است دائمي كه داراي ريزوم متعدد و نازك بوده و ارتفاع آن به ۱۰ – ۲۰ سانتيمتر ميرسد .ساقه آن نرم و فاقد گره بوده ، برگها به تعداد دو عدد بشكل تخم مرغي ، نيزه اي كه از قاعده گياه خارجمي گردد .
گل آذين خوشه اي يكسويه بوده و از گلهاي متعدد كوچك سفيد رنگ و معطر كه شكل زنگوله را دارند، تشكيل شده است .

گلها معمولا در ارديبهشت تا تيرماه در روي گياه ظاهر مي شوند .

دو نژاد از اين گياه معروف هستند :

– برلن ، كه داراي گلهاي بسيار درشت ( ۸ ميليمتر قطر ) و تعداد گلها در روي ساقه گلدهنده در حدود ۸ تا ۱۵ مي باشد .

– موگِه نانت ، كه داراي گلهاي ريزتر و كمتر از نژاد قبلي است .

اين گياه را جهت تزئين حاشيه باغچه نظير بنفشه و يا در سايه درختچه هاي انبوه كه سايه آفتاب است و باغچه هاي تخته سنگي Rock-Garden مي كارند .
در اروپا مخصوصا آلمان براي براي گل بريده كشت مي كنند كه خانمها از آن دسته هاي كوچكي تهيهكرده جهت تزئين يقه لباس و يا ميز نهارخوري و يا اشياء فانتيزي نظير كوسن و غيره بكار مي برند و


گل برف به سرما مقاوم بوده ، در منطقه اي كه آب و هواي معتدل دارد مي تواند زمستان را در هوايآزاد بماند بدون اينكه از سرما آسيب ببيند .


كشت و تكثير :

كشت اين گياه در اواخر تابستان و پائيز صورت مي گيرد و تا بهار هم مي توان انجام داد . تكثير آن با تقسيم ريزوم انجام مي شود و قطعات ريزوم بايد داراي جوانه ريشه دار باشد .
آنها را به فاصله ۶-۱۰ سانتيمتر و به عمق ۳ – ۵ سانتيمتر مي كارند . گياه يكساله گل نمي دهد .گياه دوساله توليد برگ كرده ، گاهي خوشه كوچكي توليد مي كنند و از سال سوم است كه در روي گياه خوشه قوي و زيبا حاصل مي شود .
 

 
 
Lonicera

Lonicera از گياهان خانواده كاپريفولياسه Caprifoliacea و جزو گياهان بالارونده و متداول قديمي بوده و در بيشتر منازل قديمي براي پوشش آلاچيق ، چَپَر ، داربست هاي چوبي از آن استفاده ميكردند .

اين گياه به نام امين الدوله صدر اعظم ايران در دوران سلطنت قاجار از اين جهت نامگذاري شده كه گويا اولين بار توسط امين الدوله به ايران آورده شده است در حالي كه

نام علمي آن لوني سرا ميباشد .

از انواع مشهور آن عبارتند از :

ـ پريكلي منيوم L.periclymenium: است كه عطري بسيار دلپذير دارد . گلهاي لوله اي شكل گلدسته اي به رنگهاي سفيد ، كرم و ارغواني ملايم تمام گياه را

مي پوشاند . شكفتگي گلهايش از اواسط خرداد تا شهريور ماه است .


ـ بلژيكا L.belgica: كه شكفتگي گلهايش زودرس ميباشد. گلبرگها به رنگهاي گوناگون مشاهده ميشوند و بخصوص قسمت خارجي گلبرگها تيره تراست .

ـ سرو تينا Serotina: كه شكفتگي گلهايش به كندي وآرام صورت ميگيرد.

ـ ژاپني L.japonica: اين گونه از انواع مقاوم و نيرومند است . از ارديبهشت ماه تا هنگام يخبندان غرق درگلهاي سفيد ميباشد .

در اواخر دوران گلدهي گلبرگهايش به رنگ زرد و يا كِرِم در ميآيند و تا كنون دو رقم ژاپني آن مشاهده شده است .

ـ چيني L.chinensis: داراي گلهاي صورتي و برگهاي ارغواني است و تضاد بين اين دو رنگ حالت عجيبي بوجود مي آورند .

ـ رتيكولاتا L.Reticulata: از انواع پاكوتاه بوده در سينه مال و خاكهاي شيب دار براي جلوگيري از ريزش خاك و سبز كردن خاك مورد استفاده قرار ميگيرد .

تمام انواع اين درختچه پيچنده هستند و شاخه ها بدور پايه انتخاب شده ميپيچند .

پايه ها اگر به شكل طاق كوچك يا داربست هاي چوبي كوتاه و بلند انتخاب شوند به تزئين باغچه كمك ميكنند .
اين درختچه نياز مبرم به آفتاب و محلهاي آفتابرو دارد .
خاك غني و آب فراوان ازاحتياجات اوليه رويش اين گياه ميباشد.

احتياج به هرس مفصل ندارد ولي بايد هر چند وقت يكبار هرس كوچكي روي شاخه هاي آن انجام پذيرد تا زماني كه محل خود را پوشيده و سر سبز نگاه دارد

 

                             

 

Camellia japonica



وطن این گیاه کوهستان های جنگلی شرق آسیا میباشد .
این گیاه بوته ایست پرشاخه با گلهای چرمی جذاب ، بزرگ ، کم پر یا پرپر به رنگهای سفید ، صورتی یا قرمز .
برای گلخانه های سرد و ایوانهای بدون یخبندان مناسب است فقط در صورتی بعنوان گیاه خانگی موفقیت آمیز است که در جای ثابتی نگهداری شده و جای گلدانش تغییر نکند.
خاک مناسب این گیاه مخلوط بدون خاک یا لیمون بدون آهک یا تورب و شن ، میباسشد و زهکشی برای گیاه ضروریست .

مقدار رطوبت در خاک گلدان باید ثابت باشد اما خاک نباید مملو از آب گردد و فقط آب باران یا سبک باید استفاده شود و یا در آبهای معمولی دو گرم سولفات آمونیم بهر لیتر اضافه گردد.
در مورد نور دریافتی گیاه باید مراقبت لازم را نمود .پنجره های شرقی و غربی و بدن نور مستقیم نیمه روز که سبب سوختگی میگردد.

موقع زمستان در حرارتهای 18 درجه جوانه های بیشتری تشکیل می شوند . موقیعیکه جوانه ها بزرگ شده و تورم دارند ، حرارت باید تا هشت درجه برای چند هفته تقلیل یابد .
بعدا که گیاه در مینیمم درجه حرارت 15 قرار گیرد گلها ظاهر خواهند شد. در تابستان حرارت معمولی اتاق و در پائیز بازهم باید حرارت تا 8 درجه کاهش یابد .
افتادن جوانه ها به علل حرارت زیاد ، نوسان درجه حرارت ، رطوبت زیادخاک و جانجا کردن گیاه ممکن است صورت گیرد .
هوا مخصوصا" موقعیکه جوانه ها در حال تشکیل هستند باید مرطوب باشد . برای این منظور هر روز باید آبپاشی کرد .

تکثیر :
برای تکثیر این گیاه از قلمه یا پیوند در خزانه های مخصوص به این کاراستفاده میکنند .

 

 

Fuchsia




گل گوشواره گلهای بسیار زیبایی دارد .

این گیاه به مکانی نیم سایه و خاکی سبک احتیاج دارد و از طریق قلمه زدن تکثیرمی شود .

این گیاه بومی آمریکای جنوبی و مرکزی است و گونه های مختلفی دارد . گونۀ آپارتمانی آن را باید در مکانی نیم سایه قرار دهید .

در زمستان آنها را در اتاقی با نور کافی که هیچ گونه سیستم حرارتی در آن قرار ندارد و دمای آن نیز کمتر از 10 درجه سانتی گراد نباشد ، نگهداری کنید.

در زمستان این گیاه به خاکی خشک نیاز دارد.

 

 

CROCUS



گل زعفران زینتی یا کروکوس Crocus جنسی از گیاهان خانواده زنبق ها Iridaceae و دارای دو گروه بهاره C.Vernus و پائیزه ، C.Sativus می باشد و بیش از 75 گونه و واریته های بیشتری از آن تا بحال شناخته شده است .

--گروه بهاره : گروه کروکوس زینتی ورنوس .

--گروه پائیزه : کروکوس زینتی ساتیوس.

نوع بهاره آن از اواخر اسفند تا اواسط اردیبهشت ماه و نوع پائیزه آن از اواسط شهریور تا اواخر مهرماه در مناطقی که هوای معتدل دارند گل می دهد .

موطن اولیه آن در اطراف کوههای آلپ بوده و هنوز هم بیش از چهل نوع آن اطراف کوههای مزبور یافت میشود .

در صورتیکه خوب و مناسب کشت شود و از آن مواظبت کامل بعمل آید از هر پیاز میتوان انتظار 3 – 4 گل را داشت .

معمولا گلهای کروکوس بشکل جام لبه بلند است و در بعضی از انواع آن پشت جام دو تا سه کاسبرگ کوچک میتوان دید .

در کروکوس ها معمولا گلها قبل از برگ ظاهر می شوند ولی در تعداد محدودی از گونه های آن برگ قبل از گل آشکار می گردد .
این گل به دو روش کاشتن پیاز در خاک و یا پرورش پیاز آن در آب زیاد میشود .

1- کاشتن پیاز در خاک : برای کشت ابتداء حفره ای با عمق 5 سانتیمتر احداث کنید و بعد پیاز را داخل آن گذارده بطریقی که سر پیاز به طرف بالا قرار گیرد و بعد خاک و کودی را که آماده کرده اید روی آن و اطراف آن بریزید و آبیاری کنید .

2- پرورش در آب : کشت در آب و یا ظرفهای سفالی سوراخدار میباشد. پس از انتخاب ظرفهایی که برای کشت پیاز اختصاص داده اند بهتر است 3 تا 4 پیاز را در یک ظرف آب قرار دهید .

هنگامیکه پیاز مستقیما در آب کاشته میشود باید پیرامون و زیر پیاز مقداری پنبه قراردهید تا زودتر ریشه کند .
Callistemon citrinus


 

نام انگلیسی این گیاه Bottlebrush میباشد . ... و از خانواده میتراسه ها میباشد .
این گیاه را باید از اواخر بهار تا اوایل تابستان تکثیر کنید تا به نتایج بهتری دست پیدا کنید.
با استفاده از یک چاقوی تیز و یا قیچی باغبانی، قلمه ها انتهایی ساقه به طول 10-7.5 ساتی متر را از گیاه جدا کنید. البته می توانید زمانی که جوانه ها خیلی بلند نشده اند و بطول تقریبی 10-7.5 سانتی متر رسیده اند، با دست آنها را از گیاه مادری جداکنید، به این صورت که جوانه را محکم با دست بگیرید و به سمت پائین خم کنید و آن را همراه با پاشنه (قسمتی از ساقه اصلی که به جوانه متصل باشد) بشکنید.
در هر دو روش قلمه گیری، دقت کنید که قلمه ها بدون گل باشند. سپس انتهای قلمه ها را در پودر هورمون ریشه زایی فروبرده و در گدان متوسطی حاوی ماسه با دانه بندی متوسط (06) و یا کمپوست مخصوص بذر و گیاه بکارید. قلمه ها را با کیسه پلاستیکی شفاف بپوشانید تا از دست دادن آب در گیاه را کاهش دهید.

ریشه دهی حدود 2 ماه طول خواهد کشید. در این مدت، دمای محیط قلمه ها را 21 درجه نگاه دارید. قلمه ها باید در نور مناسب و کافی،ولی دور از تابش مستفیم خورشید رشد کنند. پس از این مدت، کیسه پلاستیکی را بردارید تا گیاه در محیط طبیعی به رشد خود ادامه دهد و به گیاه بالغ تبدیل شود و ریشه دهی کامل و مناسبی داشته باشد که این دوره 3 تا 4 ماه طول خواهد کشید. سپس گیاه رابه گلدان بزرگتری حاوی خاک مقوی منتقل کنید .

 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







           
دو شنبه 20 / 1 / 1390برچسب:, :: 11:42 AM
سينا پير ايراني

درباره وبلاگ


سلام به وبلاگ ما خوش اومديد..امید وارام مطالبم خوب باشه و استفاده کنید
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان &&مبتكران && و آدرس s.b.m.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 14
بازدید دیروز : 15
بازدید هفته : 281
بازدید ماه : 281
بازدید کل : 35678
تعداد مطالب : 34
تعداد نظرات : 11
تعداد آنلاین : 1





فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز
فونت زيبا سازفونت زيبا ساز
فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز
فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز
فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز